mandag 9. mars 2015

Mandag

Idag har jeg jobbet med ITIL tjenesteovergang, og asset management. Her er ITIL oppgaven min:



I tjenesteovergang fasen forbereder man seg på å sette tjenesten i drift. Det som oftest foregår da er;
·        Realisering av tjenesten slik den er beskrevet i designfasen
·        Testing av tjenesten
·        Identifisering av risikoen av å sette tjenesten i drift
·        Gi helpdesken opplæring i tjenesten
·        Etablere prosedyrer for håndtering av hendelser, problemer og feil
Det handler også om å legge ned tjenester som skal fases ut eller gjøre endringer i eksisterende tjenester. 

Det er viktig med god testing av nye tjenester for å finne ut om alt fungerer som det skal, du kjører ikke ut en ny tjeneste som du håper vil fungere 50%, det er ikke lønnsomt. For eksempel Microsoft tar for seg egen testing av nye tjenester, så de ikke ruller ut ett uferdig produkt. Det er veldig viktig å sikre at tjenestene yter av best mulig kvalitet, ved å la feil på tjenesten gå kan den/de gjøre stor skade, både på software, hardware og kunde-messig. Det er viktig å ikke foreta testing i et live-miljø og heller bruke et testmiljø. Testmiljøet er skapt for testing, for hvis du gjøre det i live-miljøet og noe går feil sitter du godt i det.

Hensikten med kunnskapsforvaltningsprosessen er å sikre at de personene som trenger kunnskap om for eksempel en tjeneste har det. Det er viktig at de som skal drifte tjenestene har nok kunnskap til å drifte og drive. De må kjenne til kjente feil osv. Det er også viktig at kundene sitter med kunnskapen de trenger for å bruke tjenesten. For å sikre dette kan man sette i gang kurs og annen opplæring.

Hensikten med endringsstyringsprosessen er at hvis det er behov for endring på en tjeneste, blir dette gjort på en forsvarlig og sikker måte. Det er oftest brukerne som finner en feil og melder inn til kundesupport, da er det viktig å få løst dette på raskest og best mulig måte for å «tilfredsstille» kunden. I endringsprosessen oppstår det ofte nye feil, derfor er det viktig å ha god oversikt og gjøre endringen på en ryddig og «alvorlig» måte. Det er jo ønskelig å gjøre endringen raskest mulig, men man bør bremse ned og tenke over konsekvenser og lignende før man går i gang. 

Hensikten med eiendelshåndteringsprosessen er å holde styr på hva de har av maskinvare og programvare, og hvordan de forskjellige er avhengige av hverandre. Det finnes tjenester man kan bruke for å holde orden, men i små bedrifter kan det også være vanlig å bare tilpasse ett regneark som de fører inn på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar