En god tjenestestrategi
skal sikre at IT-løsningene «spiller på lag» med bedriften. Tjenestestrategien
skal bidra til at tjenesteleverandøren fokuserer på de riktige tingene.
Det viktigeste å tenke
på er at det du gjør samsvarer med strategien du har lagd.
En tjenestekatalog blir
som en meny på en restaurant, det er en katalog hvor du viser frem de
forskjellige tjenestene dere fører og kunden kan velge hva de vil ha/ønsker.
La oss si at du skal
forsvare en investering og vil overbevise at dette er en god idé, da er det
lurt å bruke en kost-nytte analyse. Det vil si at du veier kostnader opp mot
nytteverdi. Nytteverdi for tjeneste levrandør kan være ting som en ny eller
bedre tjeneste, skaffe flere kunder og skape konkurranse på markedet. Kundens
nytteverdi kan være bedre oversikt, bedre samarbeid eller økt service og salg.
Skjulte kostnader er de
kostnadene som du ikke kan regne ut på forhånd, det er de som du ikke ser hvor
store de kan bli og kommer uregelmessig, som kan føre til tap av tid/ nede tid.
For eksempel mangel på dokumentasjon, brukerne mangler opplæring osv.
Selvfølgelig innføring
av ITIL, dette vil sørge for mindre nede tid, bedre opplæring og dokumentasjon.
Mange gjør andre nettaktiviteter som Facebook, Twitter InstaGram osv på jobb,
noe som fører til lavere produktivitet.
Man må ta utgangspunkt
i hva inntekten er ved innføring av tjenesten, du må sammenlikne de totale
kostnadene. Ha en investerings plan, er målet å ha investeringene i 5 år? Da
kan du sette opp regnestykket slik; (Investeringsutgifter / 5) + Årlige
driftskostnader. Da finner du svaret på hva det koster å drifte tjenesten i 1
år, så kan det jo hende du kan gi tjenesten i måneder, så da blir det å dele på
12 og ta betalt for den perioden kunden ønsker tjenesten. Men så er det jo
dette med konkurranse fra andre bedrifter, så se litt på markedet også før du
setter en pris.
Jævla bra <3
SvarSlett